Co jsme se naučili v říjnu a listopadu 2023
Souhrn učiva aneb co máme doma trénovat
Co se právě učíme
Každý den si v ranním kruhu správně nastavíme kalendář a spočítáme se. Děti by měly být schopny vysvětlit pojmy:
- dnes, zítra, pozítří, včera, předevčírem
V ranním kruhu zpíváme písničky, čteme knihy, rytmizujeme, hrajeme hry pro podporu rozvoje pozornosti, paměti a hlavně rozšiřování slovní zásoby.
Orientace v prostoru
Intenzivně cvičíme PRAVO-LEVOU ORIENTACI. Děti již dokáží bezpečně určit pravou a levou stranu a své rozhodnutí zdůvodnit.
Učíme se číst ve správném směru (prozatím jen obrázky :) Obrázky čteme v řádcích zleva doprava, pokračujeme shora dolů.
Pravidla třídy
Po zářijové adaptaci jsme se zaměřili na společné vymýšlení pravidel společného (a bezpečného:) soužití ve třídě.
Vzhledem k jazykové bariéře ještě pravidel nemáme mnoho, ale budeme je podle potřeby přidávat a upravovat.
Naše pravidla:
- Nenechám nikoho, aby mi ubližoval!
- Chováme se k sobě navzájem s respektem, jsme na sebe hodní
- Když chci něco říci, potichu zvednu ruku
- Ve škole se chodí pomalu
- Pracujeme potichu, sedím na svém místě
DÚ - pojmenuj pravidla a vysvětli je rodičům (povídejte si o tom, co pravidlo znamená a proč je důležité)
Rozvoj grafomotoriky
Každou grafomotorickou chvilku zahájíme krátkým cvičením. Následují uvolňovací jednotažné cviky a poté se učíme nové grafomotorické prvky. Zatím jsme trénovali závodní dráhy, kruhy a ovály, svislé čáry a vodorovné čáry, horní a spodní spojený oblouk. Učíme se také vědomě stahovat uvolňovat svaly ruky!
Rozvoj sluchového vnímání - s dětmi pokračujeme v rozvoji fonematického uvědomování metodou Elkonin. Děti jsou rozděleny do dvou skupin a výuka probáhá v tempu, které skupinám vyhovuje.
- Děti v září trénovaly dělení slov na slabiky a naučily se zaznamenat jejich počet pomocí obloučků.
- V druhém kroku jsme se učili rozlišování krátkých a dlouhých slabik. Tento důležitý krok, který ještě nemají všechny děti zvládnutý. Při domácím nácviku můžete zvuk zvýraznit umělým prodlužováním.
Např: ko-čáááááá-rek
Pro grafický zápis dlouhé slabiky používáme čárku!
- Krok 3: rozpoznávání první hlásky ve slově
- Krok 4: Učíme se vyvozovat poslední hlásku ve slově
S dětmi tránujte následující hry:
-
-
-
- ZAČÍNÁ/KONČÍ DVOJICE SLOV NA STEJNOU HLÁSKU?
-
-
dospělí vymyslí pro děti 2 slova, děti určují zda slova začínají (nebo končí) na stejnou hlásku. Poté se role obrátí a slovo vymýšlí dítě:)!
-
-
-
- KTERÁ SLOVA ZAČÍNAJÍ/KONČÍ NA STEJNOU HLÁSKU?
-
-
dospělí vymyslí pro děti 3 až 4 slova, dvě ze slov začínají (nebo končí) na stejnou hlásku:
Sova, Stůl, Dům, Slon
Které slovo do skupiny nepatří? Které slovo začíná na jinou hlásku?
-
-
-
- NA KTEROU HLÁSKU ZAČÍNÁ/KONČÍ SLOVO?
-
-
první hráč (dítě) vymyslí slovo, druhý hráč (dospělý) určí jeho poslední hlásku. Poté se role obrátí...........opakujeme
Předmatematické pojmy
děti by měly být schopny použít slova:
větší x menší
stupňování: malý, menší, nejmenší; velký, větší, největší
Témata a okruhy slovní zásoby
Škola a místa ve škole
třída, chodba, šatna, skříňka, jídelna, tělocvična, hřiště, knihovna, záchod, schody, parkoviště
Obrázky k procvičování naleznete ZDE.
Předložky:
před, za; nad, pod vedle, mezi; na, v
Opaky
pomalý x rychlý malý x velký
špinavý x čistý veselý x smutný
krátký x dlouhý den x noc
lehký x těžký starý x nový
horký x studený tvrdý x měkký
Halloween
Obrázky k procvičování naleznete ZDE.
Krajina
Les, louka, rybník, jezero, potok, řeka, kopec, hora, strom, kytka, cesta, město, vesnice