Fixování správných návyků
Pro lepší psaní
Milí rodiče,
pokud s dětmi doma pracujete na domácích úkolech (nebo si společně vyrábíte, či kreslíte), dbejte prosím pečlivě na následovné správné návyky:
1. SEZENÍ
Správné psaní (nebo kreslení) je ovlivněno také správným sezením. Poloha těla při psaní ovlivňuje pohyblivost jednotlivých kloubů paže a jejich vzájemné propojení. Sed by měl být pohodlný a stabilní.
Pokud se na dítě podíváme z boku, vidíme, že dítě sedí celým zadečkem na židli. Koleno svírá úhel 90° (paty jsou pod koleny) a chodidla se plnou plochou dotýkají podlahy. Pokud dítě nedosáhne na podlahu, nohy mu podložte např. krabicí od bot, nebo schůdkem. Záda jsou narovnaná, ramena uvolněná, hlava v prodloužené ose těla, mírně skloněná.
Fotografie toho co je správně, či špatně, naleznete v odkazu www.jak-spravne-psat.cz/
2. ÚCHOP TUŽKY
Správný úchop tužky ovlivňuje kvalitu, čitelnost, rychlost a úhlednost psaní nebo kreslení.
Pro správný tzv. špetkový úchop je podstatné uvolnění paže, zápěstí a ruky. Tužka je položena na prostředníčku, palec ji přidržuje. Ukazováček je seshora jen lehce položený (je možné na tužku poťukat:). Tužka směřuje k papíru šikmo, nikoli kolmo, protože leží v prohlubni mezi palcem a ukazováčkem. Mezi hrotem tužky a prsty by měla být mezera asi 3 cm. Horní konec tužky směřuje stále někam mezi rameno a loket ruky – ruka se neohýbá v zápěstí. Ruka klouže volně po podložce – zápěstí se podložky neustále dotýká, loket se nezvedá.
Fotografie správného i nesprávného úchopu najdete v odkazu www.agatinsvet.cz/jak-spravne-drzet-tuzku/
3. USPOŘÁDÁNÍ PRACOVNÍ PLOCHY
Školák by měl být schopen zorganizovat si sám prostor pro práci. Ruka, která píše, musí mít dostatek prostoru a nesmí být ničím omezována (např. odloženým penálem, hračkami atd.). Děti se často „natahují“ za papírem namísto toho, aby si papír daly do správné polohy. Nenecháme děti začít s prací, dokud si pracovní plochu vhodně nezorganizují.